EGERAN, Full Art Prize 2012 ödüllü sanatçı Işıl Eğrikavuk’un yeni multimedya yerleştirmesi “Ters Köşe”yi sunmaktan mutluluk duyuyor. Mayıs sonunda Türkiye genelinde patlak veren hükümet karşıtı gösterilere referans vererek tasarlanan “Ters Köşe”yi, sanatçıİstanbul’daki süratli ve kontrol dışı kentsel dönüşümü sorgulayan geçmiş eserlerinin üzerine temellendiriyor1
. Eğrikavuk’un EGERAN ile ilk işbirliği olan bu sergi, 13. İstanbul Bienali ile aynı zamanda gerçekleşiyor.
Sergi, “Ters Köşe” ismini, kaleci bir tarafı korurken topun diğer taraftan gelmesiyle onu aldatan bir futbol teriminden alıyor.
Gezi Parkı olaylarıyla ilgili basında çıkan haberler, protestocuları ve polisi sanki rekabetçi bir sporda iki tarafmış gibi karşı
karşıya konumlandırdı. Eğrikavuk, bu ikilemi sorgularken, “biz” ve “onlar” arasındaki sınırları araştırıyor. Böylece “Ters Köşe”
kamusal alan kullanımının ve halkın kültür politikalarına katılımının önemini vurgulayan Gezi Parkı hareketi için bir metafora
dönüşüyor.
Yerleştirme futbol stadını andıran bir ortamda sunulan bir video projeksiyonunun yanı sıra fotoğraflar ve yapısı itibariyle polis
kasklarını çağrıştıran bir grup heykelden oluşuyor. Gözetleme kamerası ile çekilmiş gibi basılan fotoğraflar, bir sivil ile bir polis
memurunun kıyafetlerinitakas etmesini gösteriyor. Bu rol değişimi, kaskların içine yerleştirilmiş ses kaydında daha
derinlemesine keşfediliyor. İzleyici kaskı giymeye ve genç bir adamın polis memurluğuna uzanan çetrefilli hikayesini
dinlemeye davet ediliyor. Yerleştirmede ilerledikçe, bunun videodaki yarışmacının hikayesi olduğu anlaşılıyor.
İzleyiciler tribünlerden, 1990ların sonunda yayınlanan ve yarışmacıların ödül kazanmak için penaltı vuruşları yaptığı “Gol Şov”
adlı bir televizyon programı üzerine temellenen kurgu bir yarışma programını izliyor. Burada da yarışmacı olan genç bir
adamla karşılaşıyoruz. Yarışmacı, üniversitede arkeoloji eğitimini tamamladıktan sonra kendi alanında bir iş bulamayınca,
polis memurluğuna başlıyor ve istemeden de olsa Gezi protestolarında kendini ön sıralarda buluyor. Öyküsünü anlatırken
otorite, vazife, medya temsili üzerine şaşırtıcı düşünceler oluşturacak şekilde gerçekle kurgu birbirine karışıyor.
Eğrikavuk, kimlik, aidiyet, cinsiyet ve tarih gibi önemli sosyal konuları araştıran metin temelli videolar ve performanslar
yapıyor. Çoğunlukla kurduğu absürt anlatılar izleyicinin gerçeklik algısıyla oynayarak çoğul hakikatlere işaret ediyor.
Sanatçının eşsiz sanatsal dili gazetecilik geçmişinden yararlanırken, eserleri izleyiciyi medyanın inanılırlığını sorgulamaya
davet ediyor.
“Ters Köşe”, yeni lanse edilen EGERAN tarafından üretilen ilk sanatçı projesi. EGERAN uluslararası ve Türk sanatçıları
danışmanlık hizmetleri ve özel satışlar aracılığıyla tanıtan ve sanatçı projeleri üreten bir çağdaş sanat üretim merkezi.
İstanbul’da yaşayan Işıl Eğrikavuk (d. 1980) Boğaziçi Üniversitesi’nde lisans ve The School of The Art Institute Chicago'da görsel sanatlar yüksek lisans eğitimi aldı. Eğrikavuk, 2012 yılında Türkiye'nin ilk güncel sanat ödülü olan “Full Art Prize”ı kazandı ve aynı yıl SPOT Üretim Fonu tarafından desteklenen ilk sanatçı oldu. 11. Sharjah Bienali, Sharjah (2013); Dönüşüm
Muhteşem Olacak!, Salt Istanbul (2012); Home Istanbul, Sao Paolo, Brezilya (2012); Urban Transformations, Artfoyer, Zürih, İsviçre (2011); ISEA-10, Ruhr, Almanya (2010); 11. İstanbul Bienali (2009); Endgame, Seul, Güney Kore (2009); The Interview, St. Louis, ABD (2008) son dönem performansları ve grup sergileri arasında yer alıyor. Bilgi Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olan Eğrikavuk, aynı zamanda Radikal gazetesinde yayımlanan “Güncel Sanat Kafası” adlı köşenin de yaratıcısı.
Sergi, Salı’dan Cumartesi’ye 11:00-18:00 saatleri arasında açık. Daha fazla bilgi için lütfen +90 212 251 1 251 numaralı telefondan ve info@egeran.com adresinden iletişim kurunuz.