Ankara Devlet Opera Balesi Reji ve Koreografisini Merih Çimenciler’in Yaptığı "Harem" Adlı İki Perdelik Bale Eseriyle Uzun Bir Aradan Sonra İstanbul’da
15-16 Nisan’da Tim Show Center’da…
Harem, 1998 yılında Merih Çimenciler tarafından Osmanlının 700. yılı nedeniyle klasik Türk müziği üzerine iki perdelik bale eseri olarak tasarlandı. Bu eser günümüze kadar yaptığı temsillerde yurt içinde ve yurt dışında seyirciden yoğun ilgi gördü. Ülkemizi başta Shanghai Expo, Dortmund Staatsoper olmak üzere pek çok ülkede ve prestijli turnede başarıyla temsil etti. Dortmund Staatsoper, Harem’i repertuarına alarak tarihinde ilk kez bir Türk bale eserine yer verdi. Ayrıca Topkapı Sarayı, Dolmabahçe Sarayı ve Sait Halim Paşa Yalısı gibi tarihi mekanlarda sahnelenen ilk Türk balesi oldu ve Harem, günümüzde hala gösterilerini kapalı gişe oynayarak sürdürmektedir.
Harem
Öykü Osmanlı sarayındaki iktidar mücadelesi ve birbiriyle savaşan güçlerin eylemleriyle yazgıları belirlenen genç kadınların yaşadığı Harem’deki entrikaları anlatmaktadır. Bu öyküde mutlak ve herşeye kadir olması gereken bir Padişah vardır. Ancak zayıf bir kişidir ve yaşamını sürdürmesi de bilfiil annesi tarafından tehdit edilmektedir. Zira Valide Sultan onu kendi tutkularını gerçekleştirmede bir engel olarak görmekte, tüm gücü şahsına toplayabilmek için elinde kolaylıkla oynatacağı ve arkasına saklanacağı genç bir torunun tahta çıkmasını tercih etmektedir.
Özet
Kemal adlı bir delikanlı Valide Sultan’a bir mesaj getirir ve Harem’de Çeşmidil adlı çok güzel bir kız görür. Bu olay giderek karşılıklı bir aşka dönüşür ve Çeşmidil, Kemal ile bir arada olabilmek için saraydan kaçmaya karar verir. Bir gün herkesin uykuya daldığı bir sırada kaçmayı başarır. Bundan yalnızca arkadaşı Gülbeden’in haberi vardır. Gülbeden onun yaşamını tehlikeye sokacak bir hareket yapmasını önlemek istese de Çeşmidil kendisini dinlemez. Öte yandan, Kızlar Ağası Sümbül, Gülbeden’e gizlice aşıktır. (Haremdeki kadınların erkeklerle temasından onları korumak üzere görevli bulunan hadım harem ağalarının platonik veya başka şekilde saraydaki kadınlara aşık oldukları tarihi bir gerçektir.) Şahane Gülbeden’in Padişah tarafından fark edilmesini kesinlikle arzu etmemektedir. Maalesef bir gün Padişah Gülbeden’i görür ve onun güzelliğine kayıtsız kalması artık mümkün olmaz... Valide Sultan Padişah’ın Gülbeden’e olan ilgisinden hoşlanmaz. Zira Gülbeden biraz fazla zeki olup onunla Padişah’ın birlikteliği, kendisinin tutkularını gerçekleştirmede tehlike oluşturabilecektir. El altından yeniçerilerin kışkırtılarak Padişaha karşı ayaklanmalarını sağlar. Padişah Kızlar Ağasına Gülbeden’in hazırlanarak kendisine sunulmasını emreder. Sümbül Ağa yüce buyruğa boyun eğmek zorundadır.
Kemal ve Çeşmidil’i Kanlıca’da görürüz. Çeşmidil Gülbeden’in başına geleceklerden kaygılıdır ve geri gitmek ister. Ancak Harem’e geldiğinde Valide Sultan’ın hiddet içinde olduğunu ve kendisini saraydan kovmaya kararlı olduğunu görür. Cezasının bundan daha ağır olmamasından dolayı minnet duymalıdır. Valide Sultan yalnızca Çeşmidil’e değil, aynı zamanda Padişah ve Gülbeden arasında gelişen aşka da kızgınlık duymaktadır. Kurnaz entrikaları ile Padişah’ın zayıf ve kadın düşkünü ve koskoca imparatorluğu doğru dürüst yönetmekten aciz birisi olduğu gerekçesiyle Sultan ve yeni gözdesini Çinili Köşk’e hapsettirmeyi başarır. Sümbül Ağa masum ve bu iktidar mücadelesiyle hiçbir ilgisi bulunmayan Gülbeden’i kurtarmaya çalışırsa da tekrar başarısız kalır ve büyük bir umutsuzluğa düşer. Yalnızca Harem’deki kızların Gülbeden’i ziyaret etme ricalarına karşılık onlara bu izni verir. Kemal ve Çeşmidil’in ise şansları yaver gitmiştir. Evlenmişler ve süreceği anlaşılan bir mutluluğa sahip olmuşlardır. Valide Sultan sonunda arzu ettiğini elde eder. Yeniçeriler Padişah’tan kurtulmaya ve onun yerine tahta genç bir şehzadeyi çıkarmaya karar verirler.
Padişah ölüm fermanının imzalandığının farkındadır ama bu sonuçtan korku duymamaktadır. Yeniçeriler Padişah’ın hapsolduğu Köşke girerler ve karşılarında cesaret ve kararlılığıyla görkemli bir Osmanlı Sultanı bulurlar. Kendiliklerinden Padişah’ın önünde eğilirler. Valide Sultan bunu beklememektedir... Bu, sürprizlerle dolu olan Osmanlı tarihindeki büyülü anlardan birisidir. Padişah’ın bu olayı sağ olarak atlatıp atlatmadığı ise seyircinin hayal gücüne kalmıştır.
Ankara Devlet Opera ve Balesi’nin bu muhteşem bale eserini sakın kaçırmayın Sadece 2 gösteri için 14-15 Nisan saat 21.00 ‘de Tim Show Center’da...
Yaratıcı Kadro
Reji ve Koreografi: M.Bahar Çimenciler
Dekor ve Kostüm: Alexander Vasıllıev
Dekor Uygulama: Gürcan Kubilay
Işık: A.Tahsin Çetin
Padişah: O.Murat Spence, İ.Eren Keleş
Gülbeden: Arzu Kıran, E.Gözde Aktar, Özge Başaran
Kösem Sultan: Almula Ersoy, Sanem Ergüler, Selin Sezer, Özge Onat
Çeşmidil: E.Gözde Aktar, H.Mine İzgi, Güleycan Bilaloğlu
Kemal: Emre Güler, İ.Eren Keleş, Kuzey Kıyıcan
Ressam: Kadir Okurer, Alican Güçoğlu, A.Uluç Aytan
Harem Ağası: A.Hakan Odabaşı, M.Mert Kocaay
Baş Cariye: H.Mine İzgi, C.Ezgi Odabaşı
Cariyeler: Müge Gündüz, Sevim Başol, Evrim Bakırcı, C.Ezgi Odabaşı, Bahar Keleş, Özge Al, Şelale Polatkan, Güleycan Bilaloğlu, Özge Onat, Aslıhan Karaca Baysak, Meltem Ayar, Kardelen Zeydanlı, Esra Büyükkayıkçı , Betül Karapolat
Yeni Çeri Solistler: İ.Eren Keleş, Kuzey Kıyıcan, Cansın Alpan, Kadir Okurer
Yeniçeriler: Okan Ceylan, Ziya Oğuzhan, Cansın Alpan, M.Mert Kocaay, Atilla Çoban, Alican Güçoğlu, A.Cem Şenoğlu, Umut Çaltekin, Hasan Özvar, A.Uluç Aytan, Kadir Okurer, Umut Dedevelioğlu, Ç.Han Öztornacı, Tugay Ak, Y.Ozan Demirbaş
Uygulayıcılar
Repetitör: G.Armağan Davran, A.Volkan Ersoy, Özlem Kuru Kofalı
Kondüvit: Aslı Öngören, T.Murat Saydam, Işınsu Yapıcı
- 3 yaş ve üzeri bilete tabidir.- Etkinlik mekanına kamera, fotoğraf makinası, ses cihazı vb. alınmayacaktır.
- Garanti Bonus Kart sahiplerine % 15 indirim uygulanmaktadır. Bu indirim sadece Ana Gişe ve Perakende Satış Noktaları'nda geçerlidir.