"BOLŞOY BALESİ SOLİSTLERİ"
Gennadiy Yanin, Anna Antonicheva, Vladimir Neporozhny, Mark Peretokin, Yuriy Clevtsov, Marianna Ruijkina, Oxana Kuzmenko, Aidar Akhmetov, Lilia Musavarova
Program:
A.Glazunov “Raymonda” - Grand Pas / Choreography: M. Petipa
V.Gavrilin “Anuta” solos of Modest / Choreography: V. Vasiliev
A.Adan “Le Corsaire” pas-de-deux / Choreography: J. Perrout
C.Pugni “Diana and Acteon” pas-de-deux / Choreography: A. Vaganova
A.Khachaturyan “Spartacus” scene: adagio / Choreography: Yuri Grigorovich
ARA
L. Minkus “La Bayadere” - Dance with Drums / Choreography: M. Petipa
P.I. Tchaikovsky “Swan Lake” adagio / Choreography: M. Petipa
L. Minkus “La Bayadere” - pas d’action / Choreography: M. Petipa
H. S. Lovenskiold “La Sylphide” pas-de-deux / Choreography: A. U. Bournonville
G. Mahler “Adagietto” / Choreography. O. Arais
I. Krutoj “City in the Night” / Choreography: G. Yanin
L. Minkus “Don Quixote” pas-de-deux / Choreography: A. Gorsky
Finale
Rusya’da bale 17. yüzyılın sonunda başladı ve gelişiminin en belirgin özelliği daima devlet tarafından desteklenmesi oldu. Devlet öncelikle, dansçılara devlet bale okullarında bale eğitimi verilmesini sağlayarak balenin sürekliliğini sağladı. 18. ve 19. yüzyıllarda Avrupa koreografi sanatında lider olan Rus balesinin asıl doğrultusu, romantizm oldu ve kendinden sonrakileri etkiledi. Ruslan ve Ludmilla gibi eserler bale sanatının yeni sözleri oldu. Maria Taglioni, Fanni Elsier gibi yıldızların, J. Perrout, J. Coralli gibi koreografların eserlerinin Rus prodüksiyonlarına katılımı, Rus balesinin zirvede kalmasına yardımcı oldu. 19. yüzyılın ikinci yarısı ve 20. yüzyılın başları ise Rus balesinin altın çağı oldu. Marius Petipa, Lev Ivanov ve Michel Fokine balelerini Çaykovski, Glazunov, Borodin ve diğer Rus bestecilerin müzikleriyle yaptılar.
Koreografların başypıtları olan Kuğu Gölü, Uyuyan Güzel, Kuğunun Ölümü ve Raymonda hala Rus bale topluluklarının repertuarlarında yer almaya devam etmektedir. Sergei Dyagilev’in Rus Mevsimleri Rus dansçıların ilk yurt dışı turnesi oldu, bu eserle Paris ve Londra’ya giden dansçılar arasında Anna Pavlova, Vaslav Nijinsky, Tamara Karsavina ve diğerlerinin adları Avrupa’da sansasyon yarattı. Devrimden sonra, bale Rusya’da hayatta kalmayı başardı. Alexander Gorsky, Bolşoy tiyatrosuna yeni eğilimler getirdi. Gorsky’nin Paris Yangını ve Kırmızı Köpek gibi baleleri Rus balesinde kahramanlık temasının işlenmesine öncülük etti. 30 yıldan fazla bir süre boyunca Bolşoy balesinin başında bulunan Leonid Lavrovsky dramatik baleyi başlattı. Onun Romeo ve Jülyet’ini Galina Ulanova, Michael Gabovich ve diğerleri bütün dünyaya tanıttı. Lavrovsky’den sonra, Bolşoy balesinin başına Yuri Grigorovich geçti. Onun sayesinde erkek dansçılar, balerinlerin saltanatına son verdi. Grigorovich’in Aşk Efsanesi, Taş Çiçek, Spartaküs, Korkunç Ivan ve Altın Çağ; Vladimir Vasiliev, Maris Liepa, Mikhael Lavrovsky, Ekaterina Maximova, Natalia Bessmertnova, Maya Plisetskaya gibi 20. yüzyılda Rus balesine zafer getiren dansçıların dünyaya açılmasını sağladı. Stanislavski Tiyatrosu, Kremlin Balesi ve Rus Devlet Balesi gibi topluluklar da yeni iş alanları yaratarak geleneğin devam ettirilmesine ön ayak oldular. Son dönemde, Bolşoy’un başkoreografı Alexey Ratmansky yeni nesli temsil etmektedir. Ratmansky’nin en son prodüksiyonları Bolşoy’un sadece bir klasik bale topluluğu olduğu imajını kırmaya çalışmakta ve bugüne uygun güncel eserler ortaya koymak istemektedir. Bolşoy, Stanislavski ve Kremlin balelerinin bugünkü nesilleri, eski klasik Rus balesi geleneği ile yetişmişlerdir. Bu onlara, çeşitli uluslararası bale yarışmalarında ve dünyanın en iyi bale sahnelerinde dans ederek dünyaca tanınma imkanı tanımıştır. Bununla birlikte, klasik bale temeli onların modern prodüksiyonlarda mükemmel dans etme ve Roland Petit, John Neumeier, Frederick Ashton gibi çeşitli koreograflarla çalışmalarını sağlamaktadır.