Grundfos Pompa ve İstanbul Fotoğraf Merkezi’nin düzenlediği Genç Bakış Siyah-Beyaz Fotoğraf Yarışması”nda ödül alan 5 genç sanatçının 40 çalışması, İFM’nde sergileniyor.
Dünyanın önde gelen pompa üreticilerinden Grundfos Pompa ve Türkiye’de fotoğrafçılık denince ilk akla gelen kurumlardan biri olan İstanbul Fotoğraf Merkezi’nin ortak bir sanat projesi olarak hayata geçirdiği 1. Grundfos Pompa Türkiye Fotoğraf Yarışması, geçen Mart’ta sonuçlandı. “Genç Bakış Siyah-Beyaz Türkiye” temasının işlendiği yarışmada, Ercan Aydeniz, Oğuz Karakütük, Mustafa Bilge Satkın, Hakan Temuçin ve Mert Tükel dereceye girerek teşvik ödülünün yanı sıra platin-paladyum tekniğinin uygulamalı olarak öğretileceği atölye çalışmasına katılmaya da hak kazandılar.
Birinci adım: Üç boyutlu izlenimi uyandıran fotoğraflar
Platinium&Palladium, ya da kısaca Pt&Pd baskı, siyah-beyaz fotoğrafçılık açısından en uzun ömürlü baskı tekniklerinden biri olarak bilinir. Dijital devrimle birlikte çok çabuk tüketilir hale gelen fotoğrafların aksine, Pt&Pd tekniğiyle yapılan fotoğraf baskıları arşiv ve müze kalitesinde eserler ortaya çıkmasını sağlar. Çünkü Pt&Pd tekniğiyle yapılan baskıda asitsiz ve pamuk elyafından yapılmış kağıtlar kullanılır ve bunların da ömrü ortalama 300 yıldır.
İlk kez 1870’lerde uygulanan Pt&Pd baskı tekniği, ilk darbeyi 1. Dünya Savaşı’nın başlamasıyla yer. Platin, silah yapımı için gereklidir ve fotoğrafçılıkta kullanılması lüks haline gelmiştir. 1920’lerde unutulmaya yüz tutan Pt&Pd tekniği 1970’lerden başlayarak yeniden canlanır.
Bu teknikle siyah-beyaz fotoğraf basmak, emek işidir. Çünkü Pt&Pd baskı kağıtları hazır olarak satılmaz. Her fotoğrafçı, bu baskı kağıdını platin-paladyumla kaplayarak kendisi üretmek zorundadır. Bunun bir nedeni de yapılan baskının boyutuyla negatifin 1/1 boyda olmasıdır. Çünkü baskılar, büyütme veya küçültme işlemi olmadan, negatif ile kağıdın doğrudan temasıyla gerçekleştirilir. Pozlama için de güneş ışığı veya özel mor ötesi ışık kullanılır.
Pt&Pd baskı tekniğinin belki de en önemli farkı, fotoğrafa bakanda “3 boyutlu” izlenimi uyandırmasıdır. Bilinen fotoğraf kağıtlarında görüntü yüzeye çok yakın bir jelatin tabakasının altındaymış gibi dururken, Pt&Pd kağıtlarda görüntü, kimyasal madde tamamen kağıdın içine çekildiği için, dışarıya doğru bir hacim kazanır ve “üç boyutlu” izlenimi verir.
İkinci Adım: Ödüllü yarışmacılar atölyede
Hayata sadece vizörden değil, yürekten bakmayı da başaran 5 genç yetenek: Ercan Aydeniz, Oğuz Karakütük, Mustafa Bilge Satkın, Hakan Temuçin ve Mert Tükel… Hepsi de Genç Bakış Siyah-Beyaz Fotoğraf Yarışması’nda dereceye girdi. Bu başarılarını belgeleyen ödüllerden biri de 4 günlük atölye çalışmasıydı. Genç fotoğraf sanatçıları, 4 gün boyunca Mehmet Kısmet’ten Pt&Pd tekniğiyle, aralarında kendi çalışmalarının da bulunduğu siyah-beyaz fotoğrafları basmayı öğrendiler.
Sonuç: Siyah-Beyaz da renk katar…
1. Grundfos Pompa Fotoğraf Yarışması Genç Bakış Siyah-Beyaz Türkiye’de dereceye giren 5 sanatçı, atölye çalışmaları sırasında birbirinden güzel fotoğraflarını bu kez farklı bir teknikle Pt&Pd tekniğiyle basmanın keyfini yaşadılar. Önce tekniğin inceliklerini öğrendiler, sonra uyguladılar. Fotoğrafları siyah-beyaz olsa da hayatlarına yepyeni bir renk kattılar ve o rengi herkesle paylaşmak istediler. O paylaşımın adı “sergi” oldu.
Hayata genç gözlerle bakmak...
Ercan Aydeniz (1977), Oğuz Karakütük (1983), Mustafa Bilge Satkın (1978), Hakan Temuçin (1983) ve Mert Tükel (1974)… Hepsi de gelecek vaat eden ve hayata genç gözleriyle bakmayı başaran 5 yeni yetenek… Bir yanda yarışmaya yolladıkları eserlerden seçilmiş kareler, diğer yanda yarışmaya yolladıkları ve yarışma sonucu katılmaya hak kazandıkları atölye çalışmasında ortaya çıkardıkları eserler… Şimdi hepsi de bütün fotoğrafseverlerle buluşuyor.