SON HALİFE ABDÜLMECİD EFENDİ’NİN RESİMLERİ KENDİ KÖŞKÜNDE SERGİLENİYOR
10 Eylül - 1 Ekim 2004
Yapı ve Kredi Bankası’nın 60. kuruluş yıldönümü nedeniyle hazırlanan Abdülmecid Efendi Resim Sergisi, İstanbul köşklerinin en ihtişamlısında, Abdülmecid Efendi Köşkü’nde açılıyor. 10 Eylül’de açılacak ve 1 Ekim’e kadar açık kalacak sergide ressamlığıyla ünlü son halifenin 35 yağlıboya tablosu ve 25 deseni sergilenecek.
Hanedanın bir üyesi olarak devlet görevleri yanı sıra ressamlığı ve sanatsal olaylara verdiği maddi-manevi destekle de tanınan Abdülmecid Efendi, 1909’da kurulan Osmanlı Ressamlar Cemiyeti’nin fahri başkanlığını da yaptı. Çalışmalarında en başarı olduğu tür portreydi. Sağlam bir desen anlayışının gözetildiği figürlü çalışmaları içinde Saray’da Goethe ve Harem’de Beethoven çok ünlüdür. Sis adlı tablosu da manzara konusundaki yeteneğinin bir göstergesidir. Ayrıca 1899’da saraya kapanıp çalıştığı bir dönemde yapmış olduğu Avluda Kadınlar adlı çalışmasında çıplak kadın figürüne yer vermesi oldukça dikkat çekicidir. Halifeliğin kaldırılmasından sonra gittiği Paris’te salon sergilerinden birine bir yapıtı seçildi. Pertev Boyar, Türk Ressamları adlı kitabında Abdülmecid’in çok duygulu kişiliğiyle birlikte renkleri iyi tanıyan bir sanatçı olduğunu vurgular.
Abdülmecid Efendi Köşkü, eski İstanbul köşklerinin en ihtişamlısıdır. 200 dönüme yakın bir koru içerisinde, Mısır Hıdivi İsmail Paşa tarafından av köşkü olarak yaptırılan köşk, Yapı Kredi Bağlarbaşı Korusu’nda bulunuyor. Mimarı kesin değilse de bazı kaynaklarda mimar Valaury’nin adı geçer. Günümüze köşkün yalnızca selamlık binası ulaşmıştır. Kapısında kûfi yazıyla “Allah’tan başka galip yoktur” yazısı yer alır.
İsmail Paşa’nın ölümünden sonra II. Abdülhamit tarafından amcazadesi, son halife Abdülmecit Efendi için satın alınan köşk, sanatseverliği ve ressamlığı ile tanınan Abdülmecit Efendi döneminde birçok sanat ve edebiyat toplantılarının yanı sıra önemli siyasi toplantılara da ev sahipliği yapmıştır. Bankanın kurucusu Kâzım Taşkent zamanında koruma amacıyla satın alınmış ve restorasyon çalışmaları ile tüm özellikleri korunmuştur. Girişindeki salonun güzelliği, duvarları süsleyen rengârenk çinilerin geçmiş zaman havası, duvardaki Avni Lifij tablosu, şöminesi ve çeşme gibi ayrıntılarıyla günümüzden çekilmiş ince bir kültürü yansıtması; Mecid Efendi Köşkü’nün değerine değer katan özelliklerdir.