Canan Dağdelen’in “Uzamsal bellek / Spatial memory” adlı sergisi Amerikan Hastanesi “Operation Room”da
Amerikan Hastanesi Sanat Galerisi “Operation Room”, 8 Şubat 2012 – 25 Mart 2012 tarihleri arasında, Canan Dağdelen’in “Uzamsal bellek / Spatial memory“ adlı sergisine ev sahipliği yapıyor. Sanatçının, uzamsal belleğinin izini, mimari üzerinden sürerek yerleşik düzen kavramına yeni açılımlar getirdiği sergisi, pazar günleri hariç 10.00-19.00 saatleri arasında gezilebilecek.
Amerikan Hastanesi Sanat Galerisi ”Operation Room” Tel: 444 3 777
Canan Dağdelen, sergisinde aidiyet, yerleşik düzen, yer edinme kavramlarını mimari üstünden tanımlayarak sorguluyor. Kültürel bir geleneğe aidiyet, küreselleşen bir dünyada kendi kökleriyle ilgili sorular, üzerinde durduğu konulardır. Geleneksel biçimle yakından ilişki kurarak, tarihi kültürün izlerini aktararak, hareket halindeki yaşam koşullarımızda yerleşikliğin olası bir tanımını da ele alıyor.
Uzamsal bellek sergisinde, öncelikle ikilem arasında bir yer tutmanın olasılığı ile hesaplaşıyor. Mekan ve bellek ilişkisini ön plana alarak, Amerikan Hastanesi Sanat Galerisi için geliştirdiği konsepti üç yapıtta bütünleniyor. Yapıtları, geçmiş ve bugünü bağlayıcı simgesel güçlerinin yanı sıra mekanı algılayışları, zamanla olan bağlarındaki sınırsızlıkla da dikkat çekiyor. Devinimin sürekliliğine, uzam ve zamanın kaynaşmasına, yer çekimsizliğe ulaşmaya yönelmesi, Dağdelen’in çalışmasının eksenlerini oluşturuyor.
Sinaps olarak adlandırılan ana yapıt, galeri mekanının ortasına eğik olarak konumlandırılan ve birbirlerine tabandan bağlı kendi ekseni üzerinde hareket halinde iki eş mimari formdan oluşuyor. Dağdelen şaşırtıcı bir diyalektik bağlamda; yapıtın biçimsel dilini, içeriğini ve mekanla olan ilişkisini nasıl kurguladığını şöyle açıklıyor: “Bu kadim formun malzemesini çelik olarak seçerken, çağdaş mimariye gönderme yapmasını, zıt ilişkileri eş zamanlı göstermeyi önemsedim.”
İki dairenin kesişmesinden oluşan; kent, mimari ve insan sujesini içeren, parlak yüzeyi ile içinde bulunduğu mekanı yansıtan Uzamsal bellek adlı duvar objesi; büyütülerek el yazısı sınırını aşmış, el yazısını hatırlatan İsimsiz adlı uzamsal bellek dizilemi ile ilişki kurarken izleyiciyi ana odaklar; belleğini mekana, sergiye, yeni veri ve bağlantılara açar. Dağdelen, bileşimlerin ve bağlantıların serginin bireşimi olduğunu, önceleri kimyasal bağların, daha sonra Nobel ödülü sahibi Nöro-Psikiyatrist Eric R. Kandel’in mekansal bellek üzerine bilimsel araştırmalarının düşüncelerine yeni boyutlar getirdiğini dile getiriyor ve sözlerine şöyle devam ediyor: “Çalışmalarımın, şimdiye kadar hep belleğime kayıt ettiğim mekanlardan bugün hatırladıklarımla, andaki uzamla olan ilişkimde beni yönlendiren sürekli bir yer arama işlemi / bileşimi gibi bir şey olduğunu düşünüyorum.” Sanatçı, Kandel’in şu sözlerinin de sergideki bağlantıları iyi ifade ettiğini belirtiyor. “Biz bir hiçiz, hatırladıklarımız olmazsa. Hatırladıklarımız tinsel yaşamımıza -adeta bir yapıştırıcı gibi- süreklilik kazandırır.” Dr. Eric R. Kandel.
Canan Dağdelen
1960 İstanbul doğumlu Canan Dağdelen, 1986 yılında Viyana Ekonomi ve İşletme Üniversitesi, ardından 1991 yılında Viyana Uygulamalı Güzel Sanatlar Üniversitesi’nden yüksek lisansını aldı. 2003’ten bu yana aynı üniversitede öğretim görevlisi. Yaşamını Viyana’da sürdüren Dağdelen’in çalışmaları son dönemde İstanbul Modern Sanatlar Müzesi, Lentos Kunstmuseum Linz, Galeri Nev Ankara, 1. Uluslararası Mardin Bienali, MAK Museum für angewandte Kunst / Gegenwartskunst Viyana, 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa ve İstanbul’da Galeri Apel ve Akbank Sanat’ta izlendi.