YERYÜZÜ HAZLARI BAHÇESİ
17 Eylül - 12 Kasım 2005
BARBARA & ZAFER BARAN
Zamanın akışı ve bu süreçte yaşanan dönüşümler ve bozulma,
Barbara & Zafer Baran`ın ortak çalışmalarının ana temasını
oluşturuyor. Sanatçılar Borusan Sanat Galerisi`nde "Ephemera" ve "Zehirli Orman" dizilerini sergiliyorlar.
Barbara ve Zafer Baran
1980’li yılların başlarında Goldsmiths College’da okurken Londra’da tanışan Baran çifti, o günden bu yana hem birlikte hem de ayrı ayrı fotografçı olarak çalışmaktadırlar. Aralarında Photographers’ Gallery, Saatchi Gallery, Royal Festival Hall, British Library ve Blue Gallery gibi Londra galerilerinin bulunduğu mekanlarda birçok sergi açan Barbara ve Zafer Baran, son dönemde çalışmalarını Paris Photo ve Photo-London’da sergilediler. Geçtiğimiz yıl Tel Aviv Sanat Müzesi’nde açılan yılın önemli uluslararası sergilerinden olan Rose c’est la vie:Flowers in Contemporay Art adlı grup sergisine de katıldı. Çiftin yapıtları Victoria and Albert Museum (Londra), Tel Aviv Museum of Art (Tel Aviv), National Museum of Photography, Film and Television (Bradford) koleksiyonları da dahil olmak üzere birçok kamu ve özel koleksiyonda yer almaktadır.
Ephemera
Ephemera, siyah bir fonun önüne yerleştirilmiş çarpıcı güzellikte, ışıl ışıl botanik örneklerinin imgelerinden oluşuyor. Yapıtlar, fotoğraf makinesi olmadan, Fox Talbot’un bulduğu fotogram yöntemine sadık kalınarak üretildi. Barbara ve Zafer Baran, 1830’larda Fox Talbot ve Anna Atkins ile başlayıp, 1918’de Christian Schad’ın yeniden keşfettiği, 1920’lerde Man Ray ile László Moholy-Nagy’nin sürdürdüğü, 1980’lerde ise Garry Fabian Miller, Susan Derges ile Adam Fuss’ın da dahil olduğu bir grup İngiliz fotoğrafçının yeniden kullanmaya başladığı bu tekniği canlandıran geleneği izlediler.
Baranlar’ın dijital teknolojiyi kullanımı ise, fotogram tekniğinin modern uzantısıdır. Yine de ışığın temel varlığı, çiçeklerin görünür iç ışığı ve aşırı gerçekliği Ephemera’yı fotoğraf alanının yalın kökenine bağlar.
Zehirli Orman ( Toxic Forest )
Ephemera’da olduğu gibi Toxic Forest’ta da ışığın kullanımı kritik unsurdur. Orman görüntüleri, sonbahar ve kış aylarında alacakaranlık saatlerde çekilmiştir. Düşük ışık düzeyleri, İngiltere’ye 18. yüzyılda ithal edilen rhododendron bitkisinin heykelsi formlarını düzleştirip, renklerini perdelemesiyle oluşuyor.
Parlak ilkbahar güneşini ters ışık olarak kullanan Baranlar, galeride Zehirli Orman (Toxic Forest ) fotograflarına eşlik eden DVD projeksiyonuyla ışıklandırılmış rhododendron çiçeklerinin yakın plan çekimlerini de sergilemekteler. Yavaşça yanıp sönen bu imgelerde, objektifin, bitkinin ta kalbinin içine sokulmasıyla görüntülenen üreme organlarının “soft focus” (hafif bulanık) serimlenmesinde neredeyse “pornografik bir yaklaşım” vardır.