18.yy.da Galata` da Avrupalılar azdı. 19. yüzyılda Avrupa ile ticaretin gelişmesiyle birlikte Avrupalılar yoğun biçimde Galata` ya yerleştiler. 1840` larda Charles White` nin gözlemine göre, hali vakti yerinde olan Türkler de alışverişlerini artık İstanbul` daki Kapalıçarşı yerine Beyoğlu` nda yapmaya başladılar. Pera Büyük Caddesi, Avrupa mallarının satıldığı mağazaların, Avrupai otel ve eğlence yerlerinin faaliyette bulunduğu kozmopolit Beyoğlu semtine vücut verdi.
1853 - 1856 Kırım Savaşı yıllarında bu süreç hızlandı. İngilizler başta olmak üzere Avrupalılar, kapitülasyonlar sayesinde Galata` yı gerçekten serbest bir liman haline soktular. 1855` te Perşembe Pazarı, Voyvoda Caddesi ve Karaköy başta olmak üzere Galata, Avrupai malların ve bankaların yer aldığı başlıca ticaret merkezi haline gelince, İstanbul` un başka semtlerinde yaşayan Rum, Ermeni ve Yahudiler akın akın Galata` da toplanmaya başladılar ve şehrin etnik yapısı bir kere daha değişti. Levanten denilen yeni kozmopolit bir tip ortaya çıktı. Bu dönemde özellikle Beyoğlu` nda yeni yeni kiliseler ve sinagoglar yapılmıştır.
1927 nüfus sayımında Galata ve Beyoğlu` ndaki durum şöyleydi:
145.140 Müslüman (nüfusun % 49.8` i), 63.284 Rum (% 21.7), 32.277 Yahudi (% 11), 23.517 Ermeni (% 8), 19.793 Katolik (% 6.8), 6.059 başka Hristiyanlar (% 2).
Modern şehircilik de İstanbul` da ilk kez Galata` da gerçekleşti, tabii Avrupalıların baskısı ve etkisiyle. Sokakları karanlık, çamur içinde, suçlu ve dilencilerle dolu olan Galata - Beyoğlu, 1857` de Avrupai bir belediyeye kavuştu.
Kurulan belediye meclisi gelir kaynakları yarattı, iç surlar yıkıldı, geniş caddeler açıldı, temizlik ve aydınlatma işleri ele alındı, bir belediye zabıtası kuruldu. Fakat yabancıların, bu belediye meclisini tamamıyla otonom bir idare haline getirmeye çalışmaları, Osmanlı hükümetiyle çatışmalara sebebiyet vermekte gecikmedi.
Haliç üzerinde İstanbul - Galata arası ulaşım kayıklarla yapılırdı. Avrupalılar etkilerini bu alanda da gösterdiler ve 1836` da Haliç üzerinde ilk köprü Azep - kapı ile Un - kapanı arasında yapıldı. 1876` da Karaköy` den Beyoğlu` na tünel inşa edildi. Bu tünel dünyadaki ilk tünellerden biridir.
Kaynak: Dünya Kenti İstanbul, Halil İnalcık, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları, Sayfa: 33. - 36.