Dünyanın ikinci metrosu...
Londradan sonra dünyanın en eski ikinci metrosu olan Tünelin oluşum hikayesi Fransız mühendis Eugene Henri Gavandın girişimiyle başlar. Gavand, dönemin ticaret ve bankacılık merkezi olan Galata ile sosyal hayatın kalbinin attığı Pera arasında sürekli mekik dokuyan insanları gözlemler ve Yüksekkaldırım Yokuşu ile Galip Dede Caddesine alternatif bir yol düşünür. Bu iki merkezi birbirine bağlayacak asansör tipinde bir demiryolu projesi için Osmanlı Padişahı Sultan Abdülaziz Han'ın huzuruna çıkar, 10 Haziran 1869da Tünel yapım imtiyazını alır. İşletme süresi 42 yıl olarak belirlenen Tünel `yap-işlet-devret` modeliyle inşa edilir.
Tünel yapım çalışmaları 30 Haziran 1871de başlar. Temmuz 1872de İngiliz uyruklu The Metropolitan Railway Of Constantinople From Galata to Pera adlı şirketin tescili yapılır. 05 Aralık 1874de yapımı tamamlanan Tünelde hayvan taşımalı deneme seferlerinin ardından 10 para yolculuk ücreti karşılığında insan taşımacılığına geçilir. Tünel, 17 Ocak 1875te yerli ve yabancı muteber davetli topluluğunun katıldığı görkemli bir törenle hizmete alınır.
İlk yapım maliyeti 180 bin Osmanlı Lirası olan Tünel tesislerinin enerjisi 150 beygir gücünde iki buhar makinesiyle sağlanır. Tünel, sefere başladığında iki tarafı açık olan vagonlar elektrik olmadığı için gaz lambalarıyla aydınlatılır.
1910da elektrikli tramvaylara geçiş çalışmaları başlayınca, şirket, 1911 yılında Osmanlı uyruğuna geçer ve Dersaadet Mülhakatından Galata ve Beyoğlu Beyninde Tahtelarz Demiryolu unvanını alır. Daha sonra devlet tarafından 175 bin Türk lirasına satın alınarak 01 Mart 1939da millileştirilen Tünel, 16 Haziran 1939da 3645 sayılı yasa ile kurulan İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT) Umum Müdürlüğüne devredilir.
İkinci Dünya Savaşında; bazı malzemeleri satın alınamadığı için üç buçuk ay yolcularından ayrı kalan Tünel, Fransız Eletctro Enterprise şirketi tarafından 33 Milyon Lira sarfla tamamıyla yenilenerek şimdiki halini alır. Tünel'in elektrifikasyon çalışmaları 1968 yılında başlar, 2 Kasım 1971 tarihinde yeni haliyle törenle hizmete açılır. 350 beygir gücündeki elektrikli sistemiyle 573 metrelik mesafeyi 90 saniyede aşan Tünel, 16 metre boyunda iki vagonuyla bir seferde 170 kişiyi taşır.
Osmanlı döneminde ve Cumhuriyetin ilk yıllarında İstanbulluların vazgeçilmezi olan Tünel, her gün sessiz adımlarla Karaköyle Beyoğlunu birbirine bağlarken yolcularına en kısa, en keyifli ve en samimi yolculuğu sunar.
Taksim - Karaköy Tünel Ücret Tarifesi |
Seyahat Kartları | Ulaşım | Aylık | 1.Aktarma | 2.Aktarma | 3.Aktarma | 4.Aktarma | 5.Aktarma |
İndirimli Kartlar |
Öğretmen Kartı | 1,35 TL | 90,00 TL | 0,75 TL | 0,60 TL | 0,40 TL | 0,40 TL | 0,40 TL |
Öğrenci Kartı | 1,10 TL | 75,00 TL | 0,45 TL | 0,40 TL | 0,35 TL | 0,35 TL | 0,35 TL |
Sosyal Kart | 1,35 TL | 90,00 TL | 0,75 TL | 0,60 TL | 0,40 TL | 0,40 TL | 0,40 TL |
Ücretli Kartlar |
Anonim Kart | 1,95 TL |
| 1,25 TL | 1,00 TL | 0,75 TL | 0,75 TL | 0,75 TL |
Mavi Kart |
| 155,00TL |
|
|
|
|
|
Dilek, Şikayet ve Danışma İçin İstasyonlarda bulunan dilek / şikayet kutuları, istasyonlarda bulunan kiosklar (sanal klavye) veya Çağrı Merkezi: 444 00 88 İstanbul Ulaşım Yolcu Hizmetleri Hattı 444 00 88 her türlü dilek, şikayet, kayıp eşya ve bilgilendirme konularında yolcularımıza hizmet vermektedir. Pazartesi Cumartesi 07:30 21:00, Pazar günleri ise 08:00 19:00 saatleri arasında hizmet veren hatta diğer saatlerde otomatik kayıt sistemi devreye girmektedir. Çalışma saatleri dışında sesli mesajınızı ve telefon numaranızı bıraktığınızda çağrı merkezi asistanlarımız en kısa sürede geri dönüş yapmaktadır Faks: 0212 568 89 00 E-mail: |