İstanbul'da toplu ulaşımın miladı...
Şehir içi toplu taşımanın en önemli unsurları arasında yer alan tramvaylar, 1852'de Amerika'da (Brodway), 1855'de Fransa'da (Paris) ve giderek diğer Avrupa şehirlerinde de kullanılmaya başlandı.
İstanbulda tramvay inşaatı Kostantin Karapano Efendi'ye verilen imtiyaz neticesinde gerçekleşti ve ilk hat 31 Temmuz 1871 tarihinde Azapkapı-Beşiktaş arasında, Tophanede yapılan törenle hizmete açıldı. 30 Ağustos 1869 tarihli "Dersaadetde Tramvay ve Tesis İnşaasına Dair Sözleşme ile İstanbul caddelerinde yolcu ve eşya taşımacılığı için demiryolu yapılarak hayvanların çektiği araba işletmeciliği, 40 yıl süreyle Karapano Efendinin kurduğu "İstanbul Tramvay Şirketi ne verildi. İlerleyen yıllarda faaliyet alanı genişleyen şirket, 1881den itibaren Dersaadet Tramvay Şirketi olarak anılmaya başlandı.
İlk atlı tramvaylardan Azapkapı-Beşiktaş arasında kurulurken bu hat daha sonra Ortaköye uzatıldı. Ardından Eminönü-Aksaray, Aksaray-Yedikule ve Aksaray-Topkapı hatları açılarak ilk işletme yılında 430 at kullanılarak 4,5 milyon yolcu karşılığında 53 bin lira gelir elde edildi. Daha sonraları Voyvodadan Kabristan Sokağı Tepebaşı-Taksim-Pangaltı-Şişyi, Bayezid-Şehzadebaşı, Fatih-Edirnekapı-Galatasaray-Tünel ve Eminönü-Bahçekapı hatları açıldı.
Osmanlı İmparatorluğu sınırları içerisinde çalışmaya başlayan atlı tramvaylar daha sonra imparatorluğun büyük şehirlerinde de kurularak önce Selanik daha sonra Şam, Bağdat, İzmir ve Konyada işletmeye açıldı. 1880 yılında tramvaylarda durak uygulamasına geçildi. Daha önce yolcunun istediği yerde duruyor, bu da hızını yavaşlatıyordu. 1883 yılında Galata, Tepebaşı ve Cadde-i Kebire (İstiklal Caddes tramvay hattı döşendi. 1911 yılında Beşiktaş, 1912 yılında ise Şişli tramvay depoları açıldı. 1912 yılında Balkan Harbinin başlaması üzerine İstanbul Tramvay Şirketine ait tüm atlar (430 adet) 30 bin liraya satın alınınca İstanbul bir yıl süreyle tramvaysız kaldı. İki yıl sonra Birinci Dünya Savaşının başlaması üzerine bu sefer de İstanbulda ulaşım sekiz ay süreyle durdu.
İstanbulda toplu ulaşımın miladı sayılan, yayaları uyarmak için elindeki borazanıyla (nefir) varda (kenara çekilin) diyerek yayaları uyarmak için atların önünde koşarak giden vardacılarıyla ünlü atlı tramvayların işletmeciliğine 1914 yılında son verildi. Böylece 45 yıl süren atlı tramvay serüveni de son buldu. 1913 yılında Türkiyenin ilk elektrik fabrikası Silahtarağada kurularak 11 Şubat 1914 tarihinde tramvay şebekesine ilk cereyan verilmek suretiyle elektrikli tramvay işletmeciliğine geçildi. 1933 yılında Cumhuriyetin 10. yıl kutlama törenleri için Atatürkün doğdun verdiği emirle, İstanbulda tramvay ve otobüs filosu (320 tramvay+4 otobüs) eksiksiz olarak sefere verildi. Tramvay İşletmesi 16 Haziran 1939 tarihinde millileştirilerek 3645 sayılı yasa uyarınca İETT İşletmeleri Umumum Müdürlüğüne bağlandı. 1955 yılında Anadolu Yakası Üsküdar ve Havalisi Tramvay İşletmesi (Üsküdar - Kadıköy Halk Tramvayları Şirketi) tüm tesisleriyle İETTye devredildi. Şehrin her iki yakasında elli yıl süreyle hizmet veren elektrikli tramvaylar, şehrin sürekli artan hızına ayak uyduramadıkları gerekçesiyle 12 Ağustos 1961 tarihinde Avrupa Yakasında, 14 Kasım 1966da ise Anadolu Yakasında son seferine çıkarak yolcularına hüzünle veda etti. Yerine troleybüsler devreye alındı.
1989 yılında müzede bulunan eski vagonların restore edilmesi suretiyle elektrikli tramvayın sembolik bir hatta nostaljik amaçlı olarak yeniden hizmete girmesi gündeme geldi. Bunun için de en uygun yer olarak yayalaştırma çalışmaları süren İstiklal Caddesi uygun görüldü. Böylece bugünkü nostaljik tramvay Taksim-Tünel hattında işlemeye başladı. Kırmızı-beyaz rengi ve orijinal haliyle kısa sürede benimsenen nostaljik tramvay, sadece İstiklal Caddesi ve Beyoğlunun değil İstanbul, hatta Türkiyenin simgesi haline geldi.
Elektrikli tramvayların günümüzdeki temsilcisi ve canlı örneği olan nostaljik tramvay Taksim-Tünel arasında 1.870 metrelik hat üzerinde günde 2 bin 500 yolcu taşıyarak 1990 yılının sonlarında Taksim-Tünel arasında tekrar işletmeye alınan nostaljik tramvay, sadece İstiklal Caddesi ve Beyoğlunun değil İstanbulun, hatta Türkiyenin simgesi haline gelmiştir. Nostaljik tramvay halen Taksim-Tünel arasında 1.870 metrelik hat üzerinde günde 2 bin 500 yolcu ya hizmet vermektedir.
Taksim - Tünel Nostaljik Tramvay Ücret Tarifesi |
Seyahat Kartları | Ulaşım | Aylık | 1.Aktarma | 2.Aktarma | 3.Aktarma | 4.Aktarma | 5.Aktarma |
İndirimli Kartlar |
Öğretmen Kartı | 1,35 TL | 90,00 TL | 0,75 TL | 0,60 TL | 0,40 TL | 0,40 TL | 0,40 TL |
Öğrenci Kartı | 1,10 TL | 75,00 TL | 0,45 TL | 0,40 TL | 0,35 TL | 0,35 TL | 0,35 TL |
Sosyal Kart | 1,35 TL | 90,00 TL | 0,75 TL | 0,60 TL | 0,40 TL | 0,40 TL | 0,40 TL |
Ücretli Kartlar |
Anonim Kart | 1,95 TL |
| 1,25 TL | 1,00 TL | 0,75 TL | 0,75 TL | 0,75 TL |
Mavi Kart |
| 155,00TL |
|
|
|
|
|
Dilek, Şikayet ve Danışma İçin İstasyonlarda bulunan dilek / şikayet kutuları, istasyonlarda bulunan kiosklar (sanal klavye) veya Çağrı Merkezi: 444 00 88 İstanbul Ulaşım Yolcu Hizmetleri Hattı 444 00 88 her türlü dilek, şikayet, kayıp eşya ve bilgilendirme konularında yolcularımıza hizmet vermektedir. Pazartesi Cumartesi 07:30 21:00, Pazar günleri ise 08:00 19:00 saatleri arasında hizmet veren hatta diğer saatlerde otomatik kayıt sistemi devreye girmektedir. Çalışma saatleri dışında sesli mesajınızı ve telefon numaranızı bıraktığınızda çağrı merkezi asistanlarımız en kısa sürede geri dönüş yapmaktadır Faks: 0212 568 89 00 E-mail: |